Online onderwijs werkt beter met online begeleiders

7 september 2018

Internettechnologie heeft de wereld sinds de jaren 90 behoorlijk veranderd. Het management van diverse winkels, hotelketens en banken kunnen hierover meepraten. Winkelstraten zijn aan het veranderen, verzekeringen worden online aangeboden en online bankieren heeft een vlucht genomen. Winkels zonder webshops zijn een uitzondering en producten zoals Spotify en Youtube hebben de muziekindustrie op zijn grondvesten laten schudden.

Steeds meer pionierende leraren en docenten geven online onderwijs vorm

De internetrevolutie heeft nog weinig invloed gehad op het onderwijs. Over het algemeen loopt het onderwijs wat achter en verandert minder snel dan andere sectoren. Toch gaat het onderwijs de komende jaren veranderen en de (echte) verandering is volgens mij al ingezet. Ik zie steeds meer pionierende leraren die online (en blended) onderwijs vormgeven.

Natuurlijk is het onderwijs het laatste decennia steeds meer ICT gaan gebruiken. Het betreft dan wel vaak een vervanging en/of het verrijken van bestaande leermiddelen. Denk hierbij o.a. aan e-learning modules, elektronische leeromgevingen, educatieve applicaties, arrangeertools en sinds een paar jaar de diverse (internationale) MOOCs. Ook is er veel educatieve content (informatiebronnen) beschikbaar op het internet die een leerling kan gebruiken.

De enige die online onderwijs goed kan vormgeven zijn (echte) online leerkrachten en zijn leerlingen. Dat wordt volgens mij de toekomst. Wij staan aan de vooravond van een nieuwe type leerkracht, die vaardig genoeg is om off- en online leeractiviteiten te combineren tot een rijke hybride leeromgeving.

Online Onderwijs: Wat werkt?

Het internet fascineert mij al ruim 25 jaar. Door deelname aan chatboxen, social media, nieuwsgroepen en forums heb ik veel mensen leren kennen en mooie vriendschappen gesloten. Ruim 17 jaar geleden ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met online leertrajecten. Ik heb meegewerkt aan tientallen projecten rondom teleleren, onderwijs portals, elektronische leeromgevingen, e-learning modules, LMS’en en MOOCs. Wat maakt deze omgevingen tot een succes? Ik heb een rode lijn ontdekt.

Succesvolle online leertrajecten, chatboxen, nieuwsgroepen en forums hebben één ding gemeen: actieve, enthousiaste en professionele “moderators”.

De grootste valkuil van online onderwijs is dat deze alleen wordt opgebouwd uit stukjes content en online opdrachten. De leer-moderator (af noem het “online leerproces begeleider” of “online leraar”) wordt vaak vergeten of is onderbelicht, met als resultaat, een leeromgeving die niet of weinig wordt gebruikt.

Maar wat doet zo’n “online leraar” dan? De belangrijkste taken van deze online onderwijs moderators zijn:

  • het ontwerpen en realiseren van een online leeromgevingen;
  • het coördineren van leerprocessen en online activiteiten;
  • het aanpassen van leeractiviteiten en indien nodig voegt de online begeleider leeractiviteiten toe (het creëren van een flexibele leeromgeving);
  • het activeren van deelnemers om (samen) te gaan leren;
  • de online begeleider inspireert deelnemers en neemt initiatief;
  • de moderator informeert deelnemers over gebruik leertechnologie en (komende) activiteiten;
  • de moderator biedt hulp aan bij (technische) vragen of schakelt tweedelijns support in.

Daarnaast is de online begeleider een inhoudelijke deskundige en kan de de online begeleider online tools inzetten met een didactische meerwaarde (voor een totale groep of één individu). Tot slot kan de online begeleider de online leeromgeving combineren met offline activiteiten, indien dit nodig is.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten